A gyermek megszületésétől egészen 7 éves koráig intenzíven fejlődik a mozgatórendszer, mely fejlődéshez elengedhetetlen, hogy ebben az életkorban minél több és változatosabb mozgásingerrel találkozzon. A gyermek 3-5 éves koráig a mozgásfejlődésének azon szakaszába ér, ahol már egyre biztonságosabban hajt végre nagyobb volumenű mozgásokat.
A gyermek óvodába kerülése után a viselkedése fontos változásokon megye keresztül. Bekerül az oktatási rendszerbe, mely egy szervezett rendszer, megjelennek életében az idegenek. Tapasztalatai hatására képes lesz viselkedését szabályozni, egyre inkább megjelenik az utánzási hajlam mellett az önállóságra való törekvés. A számára érdekes cselekvésekben egyre kitartóbb lesz, ezért különösen fontos, hogy ebben a szakaszban olyan mozgási ingerek érjék, melyek változatosak, felkeltik a gyermek érdeklődését. Megtanulja továbbá betartani a cselekvések végrehajtásához szükséges szabályokat.
Ebben a 2 évben fejlődik az egyensúlyérzéke, ügyesen lépcsőzik váltott lábbal és megtanulja az önkontrollt teste fölött.
Megjelennek új mozgások vagy újdonságok a mozgások végrehajtásában:
levegőssé váló járás, futás,
egyre biztonságosabb váltott lábú lépcsőzés,
szökdelés 1 és 2 lábon helyben és haladással, el- és felugrás, leugrás játékszerekről,
mászás, csúszás, kúszás
kézben fogható labdával egykezes hajítás fej fölül,
kétkezes alsó dobás különböző irányba,
egyre jobb labdaelkapás,
lábbal labdakezelés, megállítás, továbbítás,
fejjel letámaszkodás és egyre jobb bukfenc,
nyuszi- és békaugrás,
húzás, tolás, függés, forgás, gurulás, egyensúlyozás
hinta használata
Ezekkel a mozgásformákkal egészítjük ki a gyermekeknek szóló Air Yoga foglalkozásainkat.
A foglalkozásokhoz felhasználjuk továbbá az „Erdei jógakaland” című mesekönyv játékos történeteit és szereplőit. Durmi maci, Fintor, Cingi, Röpcsi, Hopp és a többi kispajtás segítségünkre van a jógakalandok, különböző játékos feladatok és jógagyakorlatok végrehajtásában. Air Yoga erdejében kalandozva a foglalkozáson részt vevő gyermek kis akadályokkal találja szembe magát, melyeken úgy lehet továbbjutni, ha elvégzi a jógagyakorlatokat. A mesés jógakalandunk légző gyakorlatokkal indul, majd a gyermekek belecsöppennek a mesébe. Az erdőben kalandozva a kisállatok segítőiként lassan átmozgatjuk egész testünket a levegőben a hammock segítségével végzett jógagyakorlatokkal és a talajon végrehajtott különböző mozgásokkal (csúszás, mászás, gurulás, bukfenc, labdagurigatás, dobás, ugrás, szökdelés, lámemelések stb.) Az órán megjelenik a hintázás és a lógás is, melyet igen nagy kedvvel végeznek a gyerekek ebben a korban. Hintázás: A ritmikus mozgás segít a szorongások, félelmek, feszültségek leküzdésében, aminek köszönhetően eltudunk lazulni. A hintázás nélkülözhetetlen szerepet tölt be a megfelelő egyensúlyérzék, a térérzékelés, a ritmusérzék, a mozgáskoordináció és a finommotorikus mozgások kialakulásában. A fejlődést a test állandó egyensúlykeresése eredményezi a hintázás közben, ami bizonyos izmok feszítéséből és ezzel egy időben más izmok lazításából áll. Ebben a folyamatban az egyre kisebb izomcsoportok összetett munkáját koordinálja folyamatosan a testünk.
Stoppard M. (1997): Mit tud a gyerek? Játékos képességvizsgálatok. Park Könyvkiadó, Budapest.
Óráinkra 3-6 éves óvódás korosztályt várjuk, kisebb gyerekek esetében kérjük, konzultáljanak az óvónőnkkel. Az órákat vezeti: Duma Gerda, óvónő, Air Yoga oktató